بازاريابي الکترونيکي جهانگردي در کشورهاي در حال توسعه

 

" شناخت منافع و موانع "
سعيد داغستانی
 
چکيده :
اين مقاله به بررسي ميزان استفاده جهانگردان داخلي کشورهاي در حال توسعه از تجارت الکترونيک مي پردازد ، در اين راستا ديدگاه آندسته از جهانگردان داخلي که به اينترنت دسترسي داشته مورد مطالعه قرار گرفته و منافع و موانع موجود در تجارت الکترونيک جهانگردي که اين افراد متصور هستند مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار مي گيرد . همچنين در اين مقاله دلايل عدم گسترش و توسعه تجارت الکترونيک در جهانگردي اين کشورها مورد کند و کاو قرار گرفته و نقش هر يک از اين عوامل در اين زمينه تعيين مي شود و در نهايت اين مقاله با بررسي ابعاد پنهان رفتار جهانگردان راهکارهايي را براي گسترش تجارت الکترونيک و افزايش بکارگيري آن در صنعت جهانگردي اين کشورها ارائه مي دهد .
واژگان کلیدی:بازاریابی الکترونیکی،تجارت الکترونیکی،IT،جهانگردی ،کشورهای درحال توسعه،منافع،موانع.
مقدمه :
امروزه شرکتها و سازمانها به اين نکته پي برده اند که بدون انجام فعاليت هاي بازاريابي نمي توانند در دنياي پر رقابت کنوني به کسب و کار خود ادامه دهند. بازاريابي در عصر امروزي نه تنها فعاليتي براي جلب مشتري محسوب شده بلکه از اين مرحله نيز فراتر رفته و به عنوان وسيله اي براي رسيدن به هدف برتر رقابتي مورد توجه قرار مي گيرد . بدين ترتيب مشاهده مي گردد که اکثر شرکتهاي موفق جهان به کاهش هزينه ها و بالا بردن بهره وري خود اقدام نموده اند که البته اين مهم بودن داشتن بينش بازاريابي نوين صورت نگرفته است .
با توجه به روند جهاني سازي روز به روز بر اهميت تجارت الکترونيک افزوده شده ، بطوريکه ارزش آن از 120 ميليارد دلار در سال 1999 ميلادي به 150 ميليارد در سال 2000 رسيده است و پيش بيني مي گردد که اين ميزان تا سال2005 به10 تريليون دلار برسد . جهاني سازي با از بين بردن فاصله ها و برداشتن مرزها دهکده اي جهاني را ايجاد کرده ؛ به طوريکه همه کشورها را به دور هم جمع نموده و رقابت بين آنها را تشديد نموده است و ميتوان شاهد تسريع در ارتباطات رشد اقتصادي و فرصتهايي بود که شرکتها مي توانند از آن به خوبي در این شيوهاز تجارت يعني تجارت الکترونيک استفاده نمايند .
در صنعت جهانگردي بهره گيري از تجارت الکترونيک ضروري تر نيز مي نمايد چرا که علاوه بر موارد گفته شده ، ماهيت جهانگردي که داراي يک زنجيره طولاني از عرضه کنندگان است (آژانس هاي مسافرتي ، حمل و نقل ، هتل ها ، تور اپراتورها )بکارگيري اين شيوه از تجارت را بيشتر مي طلبد . تجارت الکترونيک در ارتباط دادن اين بخشها با يکديگر و ارایه خدمات بهتر جهانگردي ، مي تواند نقش چشمگيري را ايفا کند اينترنت به برقراري روابط بهتر با مشتري ، ايجاد يک تصوير بهتر از محصول و تدوين فرآيندهاي تجاري کارآمد کمک بسياري مي کند و موجبات برقراري ارتباط و انجام معاملات را در زنجيره بسيار گسترده جهانگردي تسهيل نموده و موجب بهبود کارايي مي گردد.

ادامه دارد...........

مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت گردشگري، كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها: